Matija Bobičić: Paths and collisions

28 / 4 / – 12 / 5 / 2017

Pozivamo Vas na otvorenje izložbe radova Matije Bobičića “Paths and collisions” koja će se održati u Galeriji Rigo 28/4/2017 s početkom u 20 sati. Izložba ostaje otvorena do 12/5/2017.

Kustos izložbe: Simon Žlahtič
Izložbu prati katalog

O izložbi

Od ekspresivnog do promišljenog i strukturiranog autora uvijek je dug put razvoja. Kod umjetnika koji to spaja taj je razvoj prepun putova i sudara, što sugerira i naslov izložbe Matije Bobičića. Premda u pripremi postava preglednost i prezentacija razvoja nikad nisu bile najvažnije, ipak se taj proces razvoja autorove manire u sabranim djelima najbolje vidi. Izložba je postavljena tako da bude prilagođena specifičnom prostoru, da funkcionira i obraća se publici na više razina. U tom je postupku iznjedrila raznoliku produkciju čija je crvena nit u razvoju autorova govora. Izložba nije postavljena ni kronološki ni razvojno, premda postavom pokušava funkcionirati tako da djela mogu biti izložena i pojedinačno ili pak mogu biti uključena u cjelokupan koncept predstavljanja. Tako je na stanovit način presječena u naraciji.

Predstavljena su djela iz triju serija Bobičićeva stvaranja: “Noćne životinje”, “Collisions” i najnovije djelo, “Portrait of a framed collage”, koje ima autoreferencijalnu notu. Autor kao beskompromisni modernist, s tezom da slika može govoriti sama, bez potrebe za naracijom i kontekstualizacijom, gledatelju daje potpunu slobodu u interpretaciji. Njegova starija djela puna su ponajprije ekspresivnih poteza i eksperimentiranja s bojom i potezima. Tijekom njihova nastajanja autor ih stalno mijenja; prethodne slike na neki način reciklira i poigrava se s reproduciranjem određenih motiva u više djela. Njegove figure, ako se pojavljuju, samo su prikazi koje plošno predstavlja na svojim platnima. Figure se stapaju s pozadinom ili se na njoj ističu. Najčešće na platnima nema definiranoga prostora; povremeno se daju naslutiti tek zameci prostora koji u djela unose novu dimenziju.

“Noćne životinje” već su mjesto autorova unošenja svjesnih poteza i promišljeno postavljene grafike koje ekspresivnu apstraktnost približavaju izvjesnoj formalizaciji, što postaje određena konstanta koju propituje, a njezine dijelove mrvi i pojedine elemente reciklira. Figure izgledaju kao prikaze koje se pojavljuju u nedefiniranom prostoru, bolje rečeno, kao sjećanja koja blijede ili izranjaju iz podsvijesti. Premda je riječ o slikama na platnu, klasičnom mediju kojem ostaje vjeran u cijelom svojem opusu, u posljednje vrijeme u formalnom smislu približava se kolažu. Ova serija tako predstavla i mjesta zbrke i kaosa, tjeskobe i mraka koja se polagano pretvaraju u strukturirane i promišljene forme, što stvara dojam uređenosti i preglednosti. No samo na prvi pogled, jer njegove slike “Collisions” samo su pokušaj uspostave nekog reda. To sugeriraju skice u kutovima slika. Zapravo su to nagovještaji djela koji u procesu stvaranja oživljavaju na cijelom platnu.

Mogli bismo reći da autor koketira s detaljnošću koju u procesu stvaranja svjesno deformira i transformira u verziju prvotne slike. Analiziramo li još dublje, mogli bismo reći da na neki način negira samu egzaktnost koja mu je uvijek bila prepreka u kreativnom razmišljanju. Time je i nadilazi jer se pokušava izraziti formalno i egzaktno, a pri transkripciji iz ‘skice’ u kutovima djela na cijelo platno istovremeno dolazi do rezultata drugačijih od očekivanih.

“Portrait of a framed collage” djelo je sastavljeno od dva dijela, uokvirenog kolaža i njegova portreta. Autor se u portretu kolaža približava najdetaljnijem snimanju koje možemo pratiti u njegovu opusu, kompozicija je snimljena gotovo do pojedinosti, a deformacije u samom portretu motiva su minimalne.

U širem značenju, Bobičić iz ekspresivno impulzivnog autora koji svoja djela reciklira, okreće, gužva i prilagođava u samom procesu stvaranja prerasta u znatno rafiniranijeg misaonog autora koji svoj impulzivni umjetnički izraz (često naseljen demonima), pokušava uhvatiti i prenijeti u pročišćenijoj, ali još uvijek apstraktnoj formi.
Naslov izložbe “Paths and collisions” izvrsno ocrtava predstavljena djela, kao i sam koncept. Autor i izložba razapeti su između sudara i putova. Autor u procesu stvaranja, a izložba u suočavanju različitih serija koje su na prvi pogled kontradiktorne, iako je između njih put koji ih povezuje u cjelinu.

Simon Žlahtič

► Program je realiziran uz podršku Grada Novigrada – Cittanove i Istarske županije – Regione Istriana te Upravnog odjela za kulturu

► Izvor fotografije: Matija Bobičić “Alone in a cave” – 120 X 80 cm,2014, miješana tehnika na platnu